Rozhovor s maturantem IV – František Ladislav

František Ladislav 4. A
Maturoval z češtiny, angličtiny, němčiny a matematiky.

Z čeho jsi maturoval a jaké jsi měl známky?
Maturoval jsem z matematiky, českého, anglického a německého jazyka. Až na český jazyk jsem odmaturoval na jedničky. Bohužel z ústní části českého jazyka 0 bodů, takže v září to budu muset napravit.


Jaký byl největší problém?
Vzhledem k tomu, že jsem si posledních pár otázek nechal na „svaťák“, tak byl problém čas. Jak se blížil svaťák ke konci, postupně jsem zjišťoval, že ne úplně všechno stíhám – kvůli tomu jsem vypustil dvě otázky z českého jazyka. („Ty si přece nevytáhnu.“) No a jednu z nich jsem si pak vytáhl a bylo vymalováno.

Co bys udělal jinak?
Nenechával bych nic náhodě a i ty dvě otázky bych udělal. Začal bych s tím dřív.

Dal by sis tyto předměty znovu?
Dal, výběru předmětů nelituji. Jazyky mě baví a chtěl bych je v budoucnu zužitkovat. A matematika se taky hodí.

Kdy ses začal fakt učit maturitní otázky?
Tak například z němčiny jsem se otázky učil v průběhu celého roku. Na konverzaci a při hodinách jsme postupně jednu za druhou probírali a byli jsme z nich zkoušení, takže jsme je museli mít hotové. Ty, co mi zbývaly, jsem dodělával o svaťáku, všechny jsem si znova procházel a učil se je pořádně.
Z angličtiny jsme v průběhu dvou let konverzace dostávali materiály k jednotlivým otázkám od paní Jansové, za což jsem rád, protože povinnost ty otázky zpracovávat tím pádem odpadla. Naučit se je pak o svaťáku už nebyl problém.
Z matematiky jsme na semináři ke konci roku zkoušeli státní maturity z minulých roků, takže jsme tak nějak věděli, jaké typy příkladů se tam objevují. Když pak přišla ta státní maturita už naostro, nebyl jsem překvapený z toho, co tam bylo.
No a z češtiny jsem si některé otázky zpracovával sám, to mohlo být tak od pololetí, a s některými jsme si také pomohli se spolužáky.

Měl jsi nějaký učební harmonogram a držel se ho?
Měl jsem rozdělený určitý počet dní svaťáku na učení každého předmětu. Nakonec to ale stejně bylo jinak, třeba z němčiny jsem se učil víc dní, než jsem měl v plánu, protože jsem to fakt chtěl umět pořádně. Bohužel to bylo na úkor ostatních předmětů, taky proto to dopadlo tak, jak to dopadlo.

Byl jsi ve stresu?
Ve stresu jsem byl tak dva dny před maturitou, to nebylo úplně příjemný. Nešlo spát a myslet na něco jiného. V den maturity už to bylo v klidu, to už si říkáš: „Tak buď to dám, nebo ne.“

Když ses dozvěděl, že jsi neudělal, byl jsi hodně nešťastný?
To byl, v tu chvíli se mi chtělo skoro brečet. Pak jsem si ale řekl, že se svět nezboří, prostě to zvládnu v září.

Co ty a vysoká, resp. co budeš dělat následující školní rok?
Z určitých důvodů se následující školní rok na vejšku nechystám, zkusím to o rok později. Do té doby budu pracovat v jedné firmě, kde už mám místo téměř zajištěné.

Je něco, co bys chtěl vzkázat budoucím čtvrťákům?
Není to tak hrozný, jak se zdá. Ale tolik nepokoušejte štěstí, nikdy ho není dost pro všechny. Pokuste se žádnou otázku nevynechat, protože jako na potvoru si ji pak nejspíš vytáhnete (smích).

Magdalena Šochmanová